vocht en schimmel in muur door niet goed afgedichte kitvoegen. nu laminaat vol vocht en verrot, kast verrot. wie is er verantwoordelijk?? heb huurhuis

kitvoegen betreft voegen op bodem van de badkamer (doucheruimte) vocht is door slechte afdichting in muur getrokken, en heeft nu dus naastgelegen kamer aangetast (vloer en kledingkast) heb huurwoning sinds 2005 en nooit eerder last gehad of dit gemerkt! wie draait er nu bij een huurwoning voor de kosten op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1K

Antwoorden (2)

De eigenaar! Als huurder ben je niet verantwoordelijk voor de dingen die er mis zijn in je huurhuis (tenzij jij het zelf gedaan hebt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad de eigenaar en geeft hij niet thuis dan moet je aan de bel trekken bij je eigen verzekering die het voor je oplost en zorgt dat de verzekering van de eigenaar gaat betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies, je zou (als het straks nog steeds niet is opgelost) zelf naar de rechter kunnen stappen. Je hebt hier ook veel programma's van (of programma's die erop lijken), Red Mijn Vakantie, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zelf naar de rechter zou ik niet doen want dat kost geld en daarbij hoort je eigen verzekering dit op te lossen en dan kost het je niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik,.. (alleen als mogelijk alternatief)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is ook een huurcommissie die je helpen kan als de eigenaar van de woning niets doet
Is moeilijk te beoordelen.

In eerste instantie is de verhuurder diegene die aansprakelijk is, het is namelijk een gebrek van bouwtechnische aard.

Echter spelen hier een aantal andere factoren mee.

Hoe oud zijn de voegen, was het aan te nemen dat de voegen "versleten" waren en niet meer voldoende afdichten.

Was het gebrek niet door de huurder eerder op te merken en heeft ze na de eerste constatering de verhuurder op de hoogte gesteld.

Is het gebrek ontstaan door handelingen van de huurder.

Het enigste wat je kunt doen is je inboedelverzekering aanspreken, als het geheel buiten jou schuld om is krijg je alles vergoed.